זן בודהיזם
הזן בודהיזם נולד מאבא בודהיזם ואם דאואיזם. הוא התפתח בתקופת הטאנג מאות 7- 10 תור הזהב בסין. דאואיזם:- דאו = הדרךו ,צורת חשיבה אנרכיסטית המטיפה לזרימה עם הטבע .,יתר הלימוד מונע יכולת התבוננות- .

מאת:
ניסים חיימוב



זן בודהיזם

המילה זן היא מילה יפנית(המקור הסיני- צ'אן) פרושה מדיטציה.

התורה הבודהיסטית שנוצרה בהודו הייתה דת תרפיסטית-טיפולית שנועדה לבחון את הסיבות למצוקתו וסבלו של האדם .לפי תפיסה זו העולם הוא בר חלוף ואין להיצמד לשום דבר. To attach -

אדם צריך להיות תמיד במקום שבו יוכל להיפרד מבני משפחתו,מכסף,ממעמד ולהתחיל נכל מהתחלה, כלומר תפיסה זו שאין להיצמד לדברים יכולה לשחרר אדם מסבל הפרידה.

יש להגיע לאימון רוחני בו נפסיק להיות תלויים,הן בנכסים רגשיים והן בצבירת נכסים רכושניים.

על פי הבודהיזם לא מדכאים תשוקות אלא פשוט מכבים אותם..

אין נאחזים במי הנהר אלא פשוט נהנים ממגע עם מי הנהר.

הזן בודהיזם מתעסק בשיטות להירגע  ע"י מדיטציה הרצון להביא לשחרור מהרגלי חשיבה על פי השכל ובמקום זה לחוש.

שיטת ההוראה בזן בודהיזם היא לא ללמד אלא להצביע על דבר שאינו בסדר בתפיסה.מורה של זן אף פעם לא יתן תשובות לשאלות. המילה להורות פירושה להצביע ,לשים לב,לא ללמד חומר.

רק אתה יכול ללמד את עצמך.אם אתה לא חי את הדבר ,אתה לא יכול ללמוד רק על פי מילים שמישהו אחר מסביר לך.

הרבה משעות היום הם עובדים בגן.ביפן ישנם גם גני זן יבשים- על בסיס אבני חצץ וסלעים.גם הטחב מקבל מקום של כבוד ביפן.הם מתיחסים אליו כאלמט רך עם חיבור אל אלמנטים בתוך הטבע (בקיוטו קיים מקדש הטחב).

חוכמה לפי הזן,היא ללמוד דרך בודהה- זה ללמד את עצמך לשרת את עצמך...ולשכוח את עצמך,לקבל אישור קיומך,עולם של הויה ולא של ידיעה אינטלקטואלית. 

על פי הזן האומנות מהווה תחושה של צמיחה ותנועה.

על פי הזן היצירה אינה צריכה להיות גמורה על מנת שהדימיון ימשך ,בשטח הריק בציור תצא נפשו של הצופה אל מסעו הפרט....אל הלא נודע.