סנט פטרבורג
אחת הערים היפות בעולם שיש בה שילוב של ארכיטקטורה אריופאית ורוסית השזורות יחדיו.

מאת:
ניסים חיימוב



סנט פטרבורג

נתונים כלליים:

1.בעבר(בתקופה הסובייטית)  נבנו כ 15000 ביניינים  ששימשו להשכרה לציבור הפועלים ,המהנדסים וכ"ו.

2.הנהר הראשי נייבה ,ישנה גם תעלה מלאכותית ששימשה כגבול לעיר.לאורך הנהר מס מפעלים ששרדו עוד מהתקופה הסובייטית.

3.העיר לא נכבשה לעולם.עיר בת כ 300 שנה.. אוכלוסית סנט פטרסבורג מונה כ 5.5 ממיליון נפש.  בעיר 60 אלף יהודים.

4. בית הכנסת משנת 1883 שופץ מכספי משפחת ספרא.כיפה בסגנון מהוריטני. כ 10 אלפים מתפללים.

5. העיר בנויה על 42 איים.

6. פתיחת הגשרים בשעה 1.35 בליילה.(בדרך כלל) כדי לאפשר לספינות הגדולות לעבור.

7. בלב העיר 4 ארובות (300 ימים ללא שמש) המטרה הספקת מים חמים לבתים.

כמובן ששם המשחק כאן בעיר הקסומה סנט פטרבורג הוא אוירה,להלן מספר נקודות הממומלצות לביקור::

#. ביקור במצודה בה נוסדה העיר....שייט תעלות. נוסעים לאורך נהר פונטנקה FONTANKAמלשון מזרקות,לכוון המעגן ויציאה לשייט.הגענו לככר הארמון (החורף) צבע תורכיז חלפנו על פני גשר הארמון בדרכנו למבצר.שם התחילה העיר סנט פטרבורג ,חולפים ליד האוניברסיטה בצד ימין לפני המצודה עוצרים לשרותים (חינם) פלוס קניות שם המקום  KALINKA.ביציאה מהחנות ספינקסים אמיתיים ממצריים.ומולנו הנמל הגדול של העיר .העיר תוכננה ונבנתה ע"י  אדריכל האיטלקי,כמובן בפיקוחו  של פיוטר הגדול.,עולים על גשר העץ המובילנו לתוך המתחם.הכנסיה: החרוט מזהב טהור.כאן קבורה משפחת רומנוב החל מפיוטר הגדול ,בכניסה הולכים עד הסוף ימינה שם קברו של פיוטר הגדול.סגנון ברוקי.

מימין פיוטר הראשון ולידו אשתו קטרינה וביתו הלנה,הפינה שייכת למאה ה18.

#.  ארמון יוסופוב/ רצח רספוטין....משפחת יוסופוב היתה אחת המשפחות העשירות ביותר ברוסיה, בעיקר בגלל בעלותה על מכרות זהב ופחם. עושרה היה גדול אפילו יותר ממשפחת המלוכה, בית רומנוב. בתקופה הסובייטית הארמון היה שייך לארגון המורים, והאוצרות שהיו בו נשמרו. הארמון ידוע בשל תכנון וביצוע של אחת מהרציחות הכי דרמטיות בהיסטוריה: רצח רספוטין על ידי פליקס יוסופוב.

 


רספוטין היה בן 28 כאשר נרצח. הוא נולד בכפר קטן ונאלץ לברוח עקב גניבה. הוא ניחן בכריזמה ואישיות חזקה. הוא התחבב על הצארינה אלכסנדרה כאשר הצליח להפסיק את הדימום ממנו סבל אלכסיי, בן הזקונים שלה ושל הצאר ניקולאי ה-2, שנגרם כתוצאה מהמופיליה. מאז הייתה לו השפעה על אשת הצאר, אך בניגוד למה שנוטים לחשוב, הוא לא ניהל איתה רומן. אלכסנדרה אהבה את בעלה, אך היא הושפעה רבות מרספוטין, בין היתר, בתחום הפוליטי-צבאי. בהשפעתו, היא ניסתה לשכנע את בעלה לפטר את ראש הצבא. מספרים שרספוטין איים כי אם יירצח, שנתיים לאחר מכן בית רומנוב יודח מהכתר. ואכן נבואתו התממשה: הוא נרצח ב-16 בדצמבר 1916, ואילו משפחת רומנוב הוצאה להורג בינואר 1918.


במרתף ארמון יוסופוב יש תצוגה המתארת את תכנון רציחתו של רספוטין. בתחילה ניסו לרצוח אותו על ידי עוגיות מורעלות. כשזה לא עזר ירו בו, אך הוא הצליח לזחול מהחדר החוצה. לבסוף מת בטביעה, לאחר שנפל לנהר. אגב, בתו ברחה מאוחר יותר לארצות הברית, הפכה למאלפת אריות ואף כתבה ספר על חייה.

 

הארמון מהודר מאוד. יש בו אוסף של כלי מוסיקה, תיאטרון פרטי, חדר רחצה בסגנון מורי, ספרייה ספונת עץ, חדר השינה של חותנתו של פליקס יוסופוב וחדרים שבהם מוצגות יצירות אמנות, בהן תמונות של רובנס ופסלים של קזנובה ("הלוחמים", מקור ותעתיק). יש פה גם תמונה המתארת אחד מסיפורי הנצרות - סימסון, שניצל מרעב בבית כלא תודות לכך שינק מבתו. הוא שוחרר ממאסר בעקבות גילויי ההקרבה של הבת.

 

בכניסה סמל של המשפחה מעץ מגולף,הסמל ושני אריות לצידו.השייש בתוך הארמון מקררה.מנורת קריסטל אמיתית מבוהמיה .חדר הגובלנים.עץ אלון עבודת יד.במקור גובלן אך כאן לא המקורי. המקורי נמצא בהרמיטג". חדר שינה כחול (משי) שימש ליופי ולא לשנה.החדר העגול,אינו עגול אך התקרה יוצרת את האשליה.במקור המשפחה הייתה מוסלמית .בהמשך סלון ריקודים.הבית נבנה במאה ה19 והוא היה הראשון שבו נבנו שרותים (1895)

 

#..יציאה  מהעיר לכוון ארמון פטרהוף – ארמון הקיץ של פיוטר הראשון.בדרך חולפים ליד בייתו של פוטין (ארמון) זוהי לשכת הנשיא.5 מיליון מבקרים בשנה,משנת 1905,סגנון נאו רוסי.ניתן להגיע למקום גם בשייט של כ 45 דקות מסנט פטרבורג.