יפן - פריחת הדובדבן
יפן - פריחת הדובדבן ההתייחסות של היפנים לטבע בכלל ולפריחת הדובדבן בפרט אין להשוותו לשום עם .היפנים פשוט עלו מדרגה בנושא זה,ובאמת יש תוצאות בשטח.

מאת:
חיימוב ניסים



יפן  - פריחת הדובדבן

פריחת הדובדבן מבשרת את בואו של האביב.המדובר בפרחי השיזף הלבנים.השם היפני הוא סאקורה ופרי הדובדבן נקרא סאקוראנבו. הסאקורה הוא סמל מוכר ביפן המסמל את האופי היפה אך החמקמק ובר החלוף של החיים, ומופיע תדיר באומנות היפנית.

הזן הנפוץ ביותר ביפן הוא ה"סומי יושנו" ,פרחיו לבנים ולעיתים בעלי גוון ורוד חיוור.פרחיו בדרך כלל פורחים ונושרים לפני שהעלים יוצאים,על כן העצים נראים כמעט לבנים לגמרי מהצמרת למטה.

היפנים מקדישים לנושא פריחת הדובדבן זמן ומחשבה.תחזיות פריחת הדובדבן מתפרסמות יום ,יום, באמצעי התקשורת ברחבי יפן.התחזית מדווחת על אחוזי פתיחת ניצני עץ הדובדבן  בנקודות בדיקה מדגמיות בגנים נבחרים ביפן.

היפנים חוגגים את שיאו של הפלא הגדול בחגיגות HANAMIשמשמעותן – "צפייה בפרח".ישנה  גם קונוטציה דתית לחגיגות פריחת הדובדבן – בעולמנו , לפי השינטו אין דברים מובנים מאליהם,איזשהו כוח מניע את התפרצות היופי הזה,יישות חזקה מסתתרת מאחורי הפריחה הגדולה הזו. החגיגה הגדולה מבטאת את הוקרתם של היפנים לאותן ישויות או אלים שהניעו והעניקו את הפלא הקסום הזה. בחגיגות ההנאמי –HANAMIנוהגים מליוני יפנים: משפחות ,חברים וקולגות לעבודה,לערוך "פיקניק" מתחת לעצי הסאקורה, מסירים את מסכות האיפוק והרצינות ,קוראים קריאות שימחה,מנגנים ושרים. אין בעיה להירדם בתמימות אביבית נעימה מתחת לעץ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כאמור הפריחה מבשרת את בוא האביב ביפן.חשוב לזכור שאין דבר מקרי ביפן ואין יופי מקרי ביפן.הגנים מתוכננים בקפידה רבה – כל פרט ממוקם במקומו.לפעמים משלבים מיני עצי דובדבן בעלי גווני פריחה שונים .היפנים מתכננים את חופשותיהם בהתאם לתחזיות הפריחה.לכבוד עונת הפריחה נכתבו שירי  "הייקו" רבים ,ההייקו –HAIKUהם יצירות המתארות בתמציתיות רגע מסוים ,מדגישים את היופי הרגעי- מעין "הקפאת " תמונה.