פרשת גרנמה
. להלן תאורו של פידל קאסטרו (שנותר עם 12 לוחמים בלבד) :"זאת הייתה החוויה הדרמטית ביותר אותה חוויתי.אך לא התייאשתי ,התחלנו להתארגן מחדש.ואז אמרתי: "עכשיו ננצח במלחמה".חשבתי שצריך להגיע לסיירה מאסטרה ולהמשיך במאבק בשלב זה היו לנו רק 7 רובים,אך בסיוע הכפריים שאספו עבורנו רובים מההרוגים שבשטח השגנו עוד 17 רובים ובעזרתם השגנו את ניצחוננו הראשון- התקפה של פטרול נחתים וחיילים מצבא בטיסטה.

מאת:
ניסים חיימוב



פרשת גרנמה
במאי 1955 מעניק בטיסטה חנינה לאסירים הפוליטים בקובה בין האסירים פידל קסטרו וראול  (ישבו שנתיים) . פידל מחליט לחדש את פעילותו המהפכנית ולהקים את "תנועת ה 26 ביולי" במקסיקו שם הוא פוגש בחברו לעתיד רופא ארגנטיני בשם ארנסטו "צ'ה" גווארה ב 25 בנובמבר 1956 מחליט פידל לעלות עם עוד 81 מאנשיו על היאכטה הישנה גרנמה ולהפליג לקובה. ב-2 בדצמבר 1956 נוחתת גרמה באזור ביצות במחוז אוריינטה בדרום מזרח קובה.הספינה עולה על שרטון בביצות ליד פלאיה לס קולורדס. בעת הנחיתה איבדו הלוחמים כלי נשק ומזון, בגלל איחור של יומיים  בהגעת הספינה מסתלקים אנשי תנועת ה26 ביולי שהיו אמורים לקדמם. הם מתגלים ע"י כוחותיו של בטיסטה מרבית הכוח חוסל ,קאסטרו וכתריסר ניצולים נמלטים להרי סיירה מאסטרה ושם מקימים את בסיסם המהפכני ופותחים בפרק חדש של לוחמת גרילה כנגד כוחותיו של בטיסטה.
להלן תאורו של פידל קאסטרו (שנותר עם 12 לוחמים בלבד) :"זאת הייתה החוויה הדרמטית ביותר אותה חוויתי.אך לא התייאשתי ,התחלנו להתארגן מחדש.ואז אמרתי: "עכשיו ננצח במלחמה".חשבתי שצריך להגיע לסיירה מאסטרה ולהמשיך במאבק בשלב זה היו לנו רק 7 רובים,אך בסיוע הכפריים שאספו עבורנו רובים מההרוגים שבשטח השגנו עוד 17 רובים ובעזרתם השגנו את ניצחוננו הראשון- התקפה של פטרול נחתים וחיילים מצבא בטיסטה.