יין פורטו
יין פורט בשלהי המאה ה17 ספקית היינות העיקרית באזור הייתה צרפת אך בעקבות המלחמות הקשות שהתחוללו בן אנגליה וצרפת ,נסגרו מקורות היין לאנגליה וזו חיפשה דרך חדשה לפתיחת הערוץ של היין לאנגליה.

מאת:
ניסים חיימוב



יין פורט

בשלהי המאה ה17 ספקית היינות העיקרית באזור הייתה צרפת אך בעקבות המלחמות הקשות שהתחוללו בן אנגליה וצרפת ,נסגרו מקורות היין לאנגליה וזו חיפשה דרך חדשה לפתיחת הערוץ של היין לאנגליה.

האנגלים לטשו עיניהם לכוון בת בריתם משכבר הימים- פורטוגל ובמיוחד לכוון עמק הדוארו שבו גידלו גפנים לרוב וייצרו יינות כהים ועפיצים.

הבריטים ברוכשם את היין בפורטו  וכדי לשמרו במהלך ההפלגה לאנגליה -מהלו מעט ברנדי  ומיץ ענבים .וכך נוצר יין בטעמו המיוחד המכונה כיום - פורט .לימים החלו הבריטיים לפתח את הייצוא וההפקה של היין והרבה חברות בריטיות פעלו באזור.

בשל התנאים הקיצוניים של חום וקור באזור עמק הדוארו וגם בשל תנאי הקרקע התפתח זן מיוחד של ענבים שטעמם עז ושומר על תכונותיו וערכו גם לאחר מהילת הברנדי.

שלבי הכנת היין:

בוצרים את הענבים בעונת הסתיו.הענבים נדרכים ונשארים לתסיסה,עד לרמת אלכוהול של 7% .בשלב הזה מוהלים ברנדי ביין ביחס של 5/1 .התסיסה נפסקת מיד והיין נותר מתוק.כאמור חשיבות מרובה לאיכות הענבים ,שיטות שימורו של היין ואיחסונו.

הסוגים המוכרים:

רובי RUBY– יין בצבע אדום.מיושן לפחות שנתיים בחביות.

טאוני – TAWNY– מיושן משנתיים עד 7 שנים בחביות עץ.הצבע מהגוני,יבש יותר מאשר הרובי.

טאוני מיושן - AGED TAWNY- מיוצר מענבים באיכות גבוהה ביותר.מיושן במשך מספר שנים בחבית עץ.טעמו עדין וקטיפתי –דומה יותר לברנדי מאשר ליין.

וינטג' VINTAGE -   - מאוד מאוד אקסקלוסיבי מיוצר מהבציר המשובח ביותר של שנה מסוימת.מיושן בחביות עץ למשך כשנתיים.לאחר מכן שלב נוסף של יישון בבקבוקים במשך 10 שנים לפחות.צבעו בורדו וטעמו עדין מאוד ומורכב.

LBV – LATE BOTTLED VINTAGEיין שנוצר מבציר משובח של שנה אחת,יושן במשך 5 שנים בחנויות עץ ואז הוכנס לבקבוק.(דומה לווינטג').טעמו קטיפתי ורך.

 

ניסים חיימוב הדרכת טיולים

0544761874

www.nissimguide.tk

email:nissim.haimov@gmail.com