יערות עננים בהשוואה ליערות גשם
יער עננים שוכן באזורים הרריים ומתאפיין ברטיבות רבה (לא לחות) הנוצרת מהערפל שמתעבה על עלי העצים .(ובאופן תדיר) להבדיל מיערות הגשם הגדלים במקום נמוך ובהם הפרשי הטמפרטורה בין יום ללילה נמוכים כאן הסיפור שונה.כאן יש לנו הפרש ניכר בין טמפ היום לליילה..

מאת:
ניסים חיימוב



יער עננים שוכן באזורים הרריים ומתאפיין ברטיבות רבה (לא לחות) הנוצרת מהערפל שמתעבה על עלי העצים .(ובאופן תדיר)

להבדיל מיערות הגשם הגדלים במקום נמוך ובהם הפרשי הטמפרטורה בין יום ללילה נמוכים כאן הסיפור שונה.כאן יש לנו הפרש ניכר בין טמפ היום לליילה..

ביערות העננים - העננות התדירה בגובה נמוך מפחיתה את אור השמש הישיר ועימה קטנה גם ההתאיידות.העצים אינם גבוהים כביערות הגשם.עושר של אפפיטיים וסקולריים,שפע של שרכים וטחבי עלים המכסים את הקרקע ואת הצמחים האחרים.האדמה עשירה בכבול ובהומוס.

חלק ניכר מהמשקעים ביערות העננים מופיע בצורת ערפל שמתעבה על עלי העצים ונוטפות אל נאדמה

יערות הגשם נקראים ה"בית" של מחצית מהמינים שבכדור הארץ. זנים רבים של מזונות ותרופות מקורם ביערות הגשם .אקלים העולם מושפע מיערות הגשם.שריפת היערות משחררת פחמן דו חמצני בכמויות גדולות הגורמות ל"אפקט החממה".דונם אחד ביער גשם מכיל כשמונים מינים של עצים.הקצב  המוגבר של כריתת יערות הגשם גרם לכך שבשלושים השנים האחרונות איבדה אמריקה התיכונה כ 60% מיערות הגשם.כתוצאה מכריתה לא מבוקרת נגרמות בעיות קשות של סחף וחוסר איזון בטבע.בעקבות הכריתה מתחלפת הצמחייה המקורית בשדות חקלאיים שלאחר נטישתם הם הופכים לסוואנות.

כמויות המשקעים ביערות הגשם נעה בין 3000 ל 6000 מ"מ בשנה.הטמ"פ יציבה,הלחות מגיעה לכ 90$ .כתוצאה מכריתת חלקים מהיער ישנה חשיפה לתקופות יובש ואז אופי היער משתנה ....אז יהפוך ליער מונסון ואף ליער סוואנה.

דבר נוסף וחשוב: כמות המשקעים גם היא יורד כמעט ב 30% ,פועל יוצא – העונה היבשה מתארכת .כמות השרפות עולה ,שריפות ביער יזומות או לא יזומות משחררת כמויות גדולות של גזים לאטמוספירה וזה מגביר את אפקט החממה. מתחולל תהליך של הפרת איזון בחילופי הגזים.