החליפים יורשי מוחמד
החליפים יוצאים למסעות כיבושים ....מוחמד אסא על המוסלמים להילחם בינם לבין עצמם לכן יצאו לכיבושים מחוץ לחצי האי .

מאת:
ניסים חיימוב



החליפים יורשי מוחמד

לאחר מות מוחמד 632 לספירה השתרר אי שקט בחצי האי ערב.המבוכה והבלבול החריםו משום שמוחמד לא השאיר יורשים.לימים הושגה פשרה ואבו בכר חותנו של מוחמדנבחר ליורש בשנת 632 הוא היה בן לשבט קריש מראשוני המאמינים במוחמד ומהמהגרים אתו לאלמדינה הוא קיבל את התואר "חליפת רסול אללה"המחליף של שליח האל.

לחליף יועדו תפקידים מדיניים ודתיים הוא היה אחראי לחקיקת החוקים ,לעינייני הכלכלה והמסחר ולענייני הצבא. הוא היה גם מנהיג דתי.שניהל בימי שישי את תפילת הצהריים המסגד ולאחריה נשא דרשה.

כדי למנוע אי סדר ומאבקים על השלטון לאחר מותו,הזדרז אבו בקר למנות לו יורש למרות זאת נמשכו המאבקים על משרת החליף גם בימי יורשו : עלי,בן דודו וחתנו של מוחמד,דרש אףהוא להיבחר לחליף אך נרצח בידי מתנגדיו.לאחר זמן נרצח גם בנו,בידי יריביו(התומכים בתביעתם של בני עלי לכס החליפות נקראו שיעים.)שיעים – סיעתו של עלי הם פלג באסלם הנבדל מהסונים במנהגיהם ובאמונתם שגובשה במשך שנים רבות.

רוב תושבי איראן הם שיעים,מעטים בלבנון ובעיראק.

מוחמד אסר על מאמיניו להילחם ביניהם לכן יצאו למסעות מלחמה צחוץ לחצי האי .רוב המלחמות היו מלוות התלהוות דתית ונחשבו בעיני המוסלמים לג'יהאד- מלחמת מצווה בעובדי האלילים והכופרים.משמעות השם ג'יאהד – מאמץ למען אללה.