קטעים מתוך בודהה בכה
קטעים מתוך בודהה בכה (רוקו דה בוסקו) ספר העוסק באכזריות שילטונו של פול פוט בקמבודיה

מאת:
ניסים חיימוב



קטעים מתוך בודהה בכה (רוקו דה בוסקו)

1.כשהגיעו איתותים על משטרו האפל של פול פוט הציעה אונה אישתו של אנג (אב למשפחה קמבודית) לברוח לתאילנד.

ענה:"את מוכנה להימלט לנוכח הסימן הרע הראשון,זכרי ,כשאת רצה,הטיגריס רץ מהר יותר.עדיף להישאר במקום (בקמבודיה).נישאר כאן ונברח רק בעת הצורך"

2.אנג לחש "נראה שהשילטון החדש יהיה גרוע מקודמו.הם אומרים שהם בעד העם.אבל כולם אותו דבר.הם מחליפים מסכת מוות אחת באחרת" .

3.בעקבות הכניסה למצב החדש רצתה אונה לשמוע מה דעתו של נזיר חכם שמאוד העריכה: "אונה ,את צריכה ללמוד להיות חרשת ואילמת וללמד את הילדים להיות כמוך"

4. כשהועברה המשפחה לאחד הכפרים ששימש כמחנה עבודה הופרדו הילדים מההורים וכלשון אחד החיילים של פול פוט שפנה אל הילדים :" אף אחד לא מקבל יחס מיוחד.אתם לא שייכים יותר להוריכם הם לא שייכים לכם. כולכם שייכים לפול פוט אבי האומה שלכם"

5.המערכת השטנית של פול פוט החלה בונה תשתיות לעתיד:סלים נקלעו ובורות גדולים נחפרו ביער. החיילים של פול פוט (שנקראו יוטארים) אמרו לאנשים שבבורות יישתלו עצי קוקוס:גם בכך לא היה כל היגיון,משום שעצי קוקוס כבר גדלו ביער.איש לא הבין עד לשלב מאוחר יותר שהבורות נועדו לקבורה המונית ולשם הובאו הגופות הרבות של האנשים שמתו או מרעב או מהוצאה להורג בידי צבאו של פול פוט.

6. משתפי פעולה (המכונים מקונגים) ,השגיחו על העבודה ודיווחו על כל מי שנע לאט מידי,רטן או נחשד בחרישת מזימות נגד המשטר החדש.התגמול היה מהיר: חקירה והכאה בקתות הרובים או במכושים ,ריסוק העצמות עד מוות של "הפושעים כנגד המדינה".ילדים  "רעים" זכו לעיתים למוות מיוחד "ידי הילד נכבלו מאחורי גבו ושקית ניילון נקשרה לראשו עד שנחנק למוות.

7.לכשנודע לאונה  מפי אחת מנשות המקונג (משתפי הפעולה) שחיילי פול פוט הרגו את אחיה ואת משפחתו היא החלה מתייפחת ,המקונגית ביקשה ממנה שתחדל:"הם יהרגו אותך ואת בנותיך אם תפגיני כעס או צער. השיבה אונה" איך אוכל שלא להרגיש כעס או צער הם הרגו את אחי ואת משפחתו .אני לא עשויה מברזל". שוב פנתה אליה המקונגית:"אם תפגיני עצב,משפחתך ואת תמותו כמו אחיך ומשפחתו. אני צריכה לדווח להם על התנהגות .אם תפגיני סימן כלשהו לכך שנאנותך נתונה לאחיך ולא לפול פוט,דינך מוות.

8. בחלוף הזמן הבין העם  את הטרגדיה הנוראית אליה נקלע ....

ארבעת האמיתות ה"נאצלות" של פול פוט כפי:

האשונה היא אלץ את האנשים לצאת אל השדות. השנייה היא הרעב את האנשים עש שעצמותיהם יבצבצו מבעד לבשרם. השלישית: העבד את האנשים ללא רחם עד שיצנחו מתים בשדות . הרביעית: היא הרוג את האנשים הנותרים במכושים ובמקלות מחודדים ובכידונים ובשקיות ניילון.

אין ספק לא נותר הרבה מקום לתקווה.....