האוכל הגיאורגי על כל המשתמע ממנו
חאצ'אפורי- המאכל הבסיסי הנמצא בכל מקום ובכל מיני צורות .זהו מעין בורקס גבינה שגודלו כגודל בורקס טורכי המוכר לנו.לפעמים הוא מוגש כמאפה פשוט ממולא בגבינה ולפעמים מהדירים ומוסיפים לגבינה חמאה המעורבת בביצה.

מאת:
ניסים חיימוב



 

האוכל הגיאורגי

אחת החוויות למגיע לגיאורגיה היא ללא ספק החוויה הגסטרונומית...וראינו זאת כבר בתוכניותיו של אהרוני.

האוכל הגיאורגי שהוא גם מרכז ההוויה הביתית.יחסים טקסיים באים כאן לידי ביטוי:בראש השולחן יושב ה"טאמאדה" שמברך ומזמין את כל האחרים להרים כוסית ולשתות לחיים במהלך כל הארוחה.

לכל אזור בגיאורגיה יש מטבח האופייני לו עם טעמים שמקורם בשילוב בין תבלינים ועשבי תיבול.

ארוחה גיאורגית נקראת סופרה SUFRAשפירושה מפת שולחן.והמשמעות היא כמויות גדולות של אוכל ומשקאות.לאחר מבחר של מנות קרות יובאו לשולחן מנות עיקריות חמות ולבסוף קינוחים.חובה לטעום מהכול גם כדי להתמודד עם כמויות האלכוהול שנצטרך לשתות.על מנת לברך ידידים.מרימים כוס יין או משקה חריף (לא בירה).כמו כן מנומס לשתות רק כשהתאמאדה (היושב בראש השולחן) מציע להרים כוסית.מעניין לצפות במעשיו של התאמאדה כיוון שהרמת הכוסית בנוסח הגיאורגי ארוכה ומאולתרת.איש לא יעלה לקרוא ברכות מהכתב.אם מרימים כוסית לכבודנו 0 אל נגיב מייד,אלא נחכה שאחרים יוסיפו ברכות משלהם ואז נחכה מעט ונבקש מהתאמאדה רשות להגיב בהרמת כוסית משלנו.

המאכלים הקלאסיים בהם ניתקל במהלך טיולנו בגיאורגיה:

חאצ'אפורי- המאכל הבסיסי הנמצא בכל מקום ובכל מיני צורות .זהו מעין בורקס גבינה שגודלו כגודל בורקס טורכי המוכר לנו.לפעמים הוא מוגש כמאפה פשוט ממולא בגבינה ולפעמים מהדירים ומוסיפים לגבינה חמאה המעורבת בביצה.

החינקאלי KHINKALIמעיין רביולי ממולא בבשר או בגבינה המוגש ללא כל תוספות .הגיאורגים אוחזים  בידם בדבשת הבצק שבקצה הכיסון ומלאכת הזלילה מתחילה (איננו אמורים לאכול"את דבשת הבצק" הערה אסור לבייש את המקומיים יש להזמין מינימום 5 חינקאלי.

מאכלים מקומיים נוספים :

קאבב,חאשי שהוא מרק עשוי רגל פרה קרושה עם המון שום. חציל ממולא בממרח אגוזים באדריג'אני ניג'נזיט. פאחלי – ממרח תרד או סלק עם אגוזים ושום. לוביו – תבשיל שעועית מתובל בתבלינים ועשבי תיבול.

ניתן לקנח :

במאצוני – משקה יוגורט.

צ'ארצ'אחלה – ממתק המכיל דבש אגוזים ועוד דברים טובים ,ארוז בטבעות (נראה כנקניקיה)

vhhbu משקאות

היינות של גיאורגיה נחשבים לטובים ביותא באזור..בזכות האקלים הייחודי ואיכות הקרקע.האזור המפוסמם בו עוברת דרך היינות הוא אזור קאחטי.

המשקה הלאומי הוא הצ'צ'ה- CHACHA,שווה לטעום.

לבירות של גיאורגיה גם כן יצא שמם לפניהם: האחד קזבג והשני ארגו. הראשון חמצמץ ופופולארי יותר.