גאוגרפיה והגאולוגיה של גיאורגיה
רוב סלעיה של גאורגיה הם סלעים מטמורפיים ורבים מהם ציפחה.הם נוצרו בזמן הקימוט שיצר את רכס הקווקז שהוא המשכו של הקימוט ההימלאי שדועך לקראת הפרנאים

מאת:
ניסים חיימוב



 

גאוגרפיה של גיאורגיה

 

גאורגיה משתרעת על שתי יבשות חלקים במערב באירופה וחלקים במזרח באסיה.

שיטחה כ 69.700 אלף קמ"ר (פי 3 מישראל) .גבולה הצפוני עם רוסיה  באורך 723 ק"מ .בדרום מזרח הגבול עם אזרבג'אן 322 ק"מ.בדרום גובלת בארמניה אורך של 164 ק"מ  ובדרום עד דרום מערב גובלת בתורכיה כ 252 ק"מ.יתרת הגבול הוא חופי הים השחור.

 

גיאורגיה תחומה בין הרי הקווקז הגדול בצפון המדינה ובין הקווקז הקטן בדרומה.

בינהם עוברת שרשרת רכסי הרים – הרי ליחי  LIKHI  והיא מחלקת את גיאורגיה לשני אזורים גאוגרפיים – מזרח ומערב.

מזרח- אזור של עמקים ונהרות רחבים,מופרדים בהרים נמוכים יחסית.האקלים יבש יותר מאשר במערב-חשוף לרוחות מזרחיות.האזור מושקה בעיקר בנהר המטקווארי (קור) שיובליו הם האראגווי,יורי,אלזני.

מערב – אזור מישור יחסי המתחבר להרי הקווקז הקטן בהרים הנמוכים שבדרום .באזור זה אקלים סובטרופי לח עקב הקרבה לים השחור והיותו חשוף לרוחות מערביות הגורמות לריבוי משקעים ובחורף אף שלגים רבים.

 

גוונים רבים לנופה של גיאורגיה ,40% משטחה הינו יער המוגדר כיער בתולי,ביצות,אגמי0 (850 במספר) איזור סמי מדברי, מורדות אלפיניים ופסגות משוננות בגובה של מעל 5000 מ'חוף ים (  הקזבק מגיע לגובה של  מ' 5037  ) וכל אלה ברדיום שאנו עולה על 100 ק"מ מטביליסי הבירה.

 

 בגיאורגיה מגוון עצום של סוגי צומח,מדוע?

הסיבה נעוצה  בשינויים האקלימים שהתרחשו ע"פ כדור הארץ. בעקבות תנועה של גושי אויר קר הוכחדה צמחיה רבה אלא שכאן בגאורגיה נחסם הגוש הקר ע"י הרכס הגבוה של הקווקז שבלם את תנועת האוויר הקר שהשתרע על פני כל המרחב שמצפון לשרשרת ההרים רוסיה היבשתית וצפונה.

למגוון עשיר של צומח יש לזקוף גם למבנה הגאולוגי המורכב של הקווקז העשיר בסוגים שונים של מסלע וקרקעות.

 

מבנה הקרקע והמסלע בגאורגיה

רוב סלעיה של גאורגיה הם סלעים מטמורפיים ורבים מהם ציפחה.הם נוצרו בזמן הקימוט שיצר את רכס הקווקז שהוא המשכו של הקימוט ההימלאי שדועך לקראת הפרנאים.

באזורי הדרום ( מערות וורדיזה) ישנם אזורים טופיים בדומה לקפדוקיה שכן זהו אזור וולקני ששוליו הרים אדומים ממוצא וולקני. ובאזור גורי (מערות אופליציחה) נחשפים סלעי חול עתיקים..