מדוע אהבו מלכי מיאנמר להעתיק את בירת ממלכתם?
מסתבר שמלכי מיאנמר במאות 18 -19 אהבו מאוד להעתיק את בירת ממלכתם כולל משכנם על אנשי החצר ונותני השירותים למלך. הם עשו זאת כדי לא להיכנס לנעליו של המלך הקודם

מאת:
ניסים חיימוב



 

מדוע אהבו מלכי מיאנמר להעתיק את בירת ממלכתם?

מסתבר שמלכי מיאנמר במאות 18 -19 אהבו מאוד להעתיק את בירת ממלכתם כולל משכנם על אנשי החצר ונותני השירותים למלך.

הם עשו זאת כדי לא להיכנס לנעליו של המלך הקודם.

דוגמא טובה נמצאה באזור מאנדליי שם העתיקו המלכים את בירתם על כל המשתמע מכך ועברו דרך ארוכה : SAGAING---  מינגון----AVA   ----  אמרפורה---   מאנדליי.

לנו כתיירים העסק מוסיף צבע ועיניין אנו נהנים מדובשן של ערים עתיקות ,מהארכיטקטורה המיוחדת והאופיינית לכל בית מלוכה.

ובכן אנו יוצאים לסיור באזור מאנדליי בעקבות האוצרות אותם השאירו המלכים,חשוב לציין שהמלכים באותה תקופה דבקו בדת הבודהיסטית לכן ישנו קשר ישיר למונומנטים שנבנו .

יצאנו לשייט של כשעה על נהר הארוואדי לכוון מינגון.בזמן השייט אנו חווים את החיים בצל הנהר :ספינות מסע קטנות,דייגים,חקלאות הניזונה ממי הנהר .

בהגיענו למינגון מיד קלטה עיננו את פגודת הענק (ושני הצ'ינטות הענקיות הממוקמות במבואה) נראה עליה כי עברה טראומות רבות ואכן היא ספגה את רעידות האדמה ב 1838 ואף הרעידה האחרונה בתחילת 1912.

סיפורה של הפגודה ששמה: "PEYAGYI" מתחיל בחזונו של המלך פאיה שהחליט להקים את הסטופה הגדולה ביותר במיאנמר.

הוא התחיל במפעלו לקראת סוף המאה ה 18 (1790) .בשנת 1819 הלך לעולמו ואז גם הופסקו עבודות הבנייה.במקור הסטופה אמורה הייתה להגיע לגובה של 159 מ' .המלך העסיק לצורך הבנייה כאלפיים עבדים,אסירים ושבויי מלחמה. לדאבוננו הוא הצליח לבנות רק לגובה של 50 מ'.

מה שקבר את הפרוייקט הייתה רעידת האדמה ב 1838 שזיעזעה את היסודות של המבנה הענק הזה. כפי שציינתי גם בתחילת 1912 הייתה רעידת אדמה נוספת ובעקבותיה נוספו עוד סדקים וחל איסור לתפס על המבנה למטרות תצפית.

במינגון כלי התחבורה מוגבלים לשוורים הרתומים לעגלות עם סככת קש.והם יוליכונו לכל פינה שנדרוש.

המשכנו רגלית לעבר הפעמון- המדובר בפעמון ענק השוקל 90 טון שנתרם ע"י אחד המלכים במאה ה19.

במידה ונותר זמן מומלץ מאוד לבקר בפגודה שהקים אחד המלכים בתחילת המאה ה 19 לזכרה של אשתו האהובה.הבנייה התייחסה לקוסמולוגיה של הר מרו (mero ) האולימפוס של העולם ההינדי וגם הבודהיסטי.הממוקם בין 4 עולמות בארבע רוחות השמיים.מרובע בקרקעיתו ועגול בפסגתו.

הסטופה מוקפת ב 7 מעגלים גליים המסמלים את 7 רכסי ההרים המקיפים את הר מרו.טיפוס של כמה עשרות מדרגות יביא אותנו למקום תצפית מדהים על האזור.

תם סיורינו במינגון נשוב לסירתנו ונפליגה חזרה למאנדליי.