לקט אמרות בודהיסטיות
המשנה הבודהיסטית אינה מערכת של דוגמאות אלא נקודות השקפה ,זווית ראיה .אין לראותה כתמונה שיש להתבונן בה,אלא להתבונן דרכה.

מאת:
ניסים חיימוב



לקט אימרות:

1.סבל וביטול הסבל - זו תורתי כולה. (בודהה)

2.הבודהיזם מבוסס על ההנחה שהמצוקה האנושית הכאב,התסכול,החרדה והצער הטבועים במצב האנושי אינה ניתנת להסבר כרצון האל, צו הגורל או גורם על טבעי כלשהוא. מצוקה זו מקורה בבערותנו.יש להסיר את המכשולים לתפיסה נכונה של המציאות.

3.הבודהיזם אינו מטיף לויתור,אלא אדרבא מורה על דרך להיחלצות מהיאוש הקיומי באמצעות ראיה חדשה של החיים.

4.הבודהיזם אינו פסימי,הוא אומר שהחיים מכאיבים כל עוד אנו מתמידים בבורותנו. בורות ניתנת לתיקון והמשנה הבודהיסטית מראה כיצד להפכה לחכמה.השגת החוכמה (הארה) מושגת ע"י כללי המוסר,שאינם כפויים,אלא מהווים חלק בלתי נפרד מטבעו האמיתי.

5.המשנה הבודהיסטית אינה מערכת של דוגמאות אלא נקודות השקפה ,זווית ראיה .אין לראותה כתמונה שיש להתבונן בה,אלא להתבונן דרכה.

 6.גלגול נשמות- אנו תופסים זאת לא נכון,לא הנשמה מתגלגלת כיוון שהיא יצור דימיוננו.מה שמתגלגל מחדש היא הקרמה.אותו צרור נטיות וכישורים העובר תמורות בלתי פוסקות כתוצאה ממחשבותיהם או מעשיהם של נושאיו השונים.

7. הערך העליון בבודהיזם הוא החופש.כלומר,חירות מכפיה פנימית מאילוצים...אדם חופשי הוא זה שפיתח את כישורין הרוחניים עד כדי אי תלות במגבלות של דפוסי חשיבה מותנים,אשר מערפלים את רעיית המציאות.

8.שלוות נפש וביטחון ניתנים להשגה לא ע"י מניפולציות של סביבתנו,אלא מתוכנו אנו "היכן אמצא די עור לכסות בו את פני האדמה כדי להגן על כפות רגלי? אולם העור שבזוג סנדלים אחד יכסה את כל הארץ.

9.מדיטציה – כדי להגיע לשלוות נפש עלינו להשתחרר מהרגלים נפשיים הגוררים אותנו לפעילות מעוררת חרדה .להפיג את פחדנו לו ניתן להתבצע ע"י מאמץ שכלי בלבד אלא דורש תמורה נפשית רדיקאלית נמושגת ע"י פסיכואנליזה עצמית שיטתית הידועה במערב בשם מדיטציה.