הלנה היפה ,הסיבות לפרוץ מלחמת טרויה
יש לנו כאן סיפור של אהבה, קינאה ,מלחמה, עם הרבה פלפל מלח ותבלינים . האחראים למשחק המסוכן והדרמטי הזה היו האלים שהחליטו להשתעשע , לקבוע כללי משחק שישונו תוך כדי המשחק עצמו.

מאת:
ניסים



 

הלנה בתו של מלך ספרטה ,נחשבה לאשה היפה בתבל,שמה הלך לפניה ומחזרים היו לה מכל קצוות העולם.

אחד ממחזריה היה אודיסאוס מלך איתקה,אך לנוכח סיכוייו הקלושים וויתר ,ונשא לאשה את הנסיכה פנלופה(PHENELOPE) .מלך ספרטה ביקש את עצתו של מלך איתקה-אודיסאוס בעניין הלנה בתו.

"תן לנערה להחליט כראות עיניה" אמר אודיסאוס ,"אך מוטב שתשביע קודם את כל המחזרים שיקבלו ברוח טובה את בחירתם ויגנו על האיש שבו תבחר".

המחזרים התאספו באולם הארמון ונתנו את הבטחתם בשבועה.

ואז נכנסה הלנה היפה בנשים והניחה זר פרחים לראשו של בחיר ליבה: היה זה מנלאוס איש טרויה.

מלך ספרטה שמח בבחירתה – סוף סוף יהיה מי שיירש את כס מלכותי.

הסיפור  לוקח אותנו הרחק הרחק להר אידה–שם חי לו רועה צאן,עלם חמודות ושמו פאריס. הוא נודע בחוכמתו ותבונתו הרבה להוציא משפט צדק.

מעשה שהיה כך היה:

האלים והאלות הוזמנו לחגיגת חתונה מפוארת,רק האלה אריס ,אלת המריבות לא הוזמנה.ובעלבונה ,החליטה לנקום ולהשבית את שמחת הכלולות.

משנאספו האלים והאלות- השליכה אריס באין רואה תפוח זהב  בין החוגגים. על התפוח חקוקות המלים –"ליפה מכל".מיד החלו האלות הרה, אתנה ואפרודיטה לריב בינהן,וכל אחת טענה שזכותה לקבל את התפוח.

זאוס לא העז (כבמקרים רבים) לפסוק במחלוקת,ושלח את הרמס למצוא בן תמותה שיוכל לשפוט ביניהן.וכך הגיע הרמס אל הרועה פאריס.

שלוש האלות עמדו לפני פאריס במלוא הדרן והוא התבקש לפסוק מי מביניהן היא היפה ביותר. ואולם לנוכח יופין השמימי התקשה הרועה להחליט.

האלות החלו עוגבות עליו ומציעות לו פיתיונות:

הרה הציע לו כוח ועושר.

אתנה הבטיחה לו חוכמה וידע.

ואילו אפרודיטה לחשה לו שאם יבחר בה – האישה היפה בתבל תיהיה שלו.

פאריס לא עמד בפתוי ונתן את תפוח הזהב לאפרודיטה. כמובן שהרה ואתנה יצאו מהאירוע במפח נפש.

ברגע זה גילתה אפרודיטה לפאריס את סוד מוצאו: לא בן רועים אתה, אלא הנך נצר לבית מלוכה.הוריך האמיתיים הם מלכי טרויה שהיא הגדולה הגדולה בערים.

סיפור המעשה: לפני שנולד, חלמה אימו שהיא  יולדת  אבוקה בוערת,שמעלה באש את הארמון ושורפת אותו עד היסוד,ועימו העיר כולה. חוזה העתידות שמע את סיפור החלום ופרשו: הילד העומד להיוולד יביא חורבן על טרויה .לכן, משנולד התינוק ,ציווה מלך טרויה לנטשו לגורלו למרגלות ההר אידה. שם מצא אותו רועה ,הביאו אל ביתו וגידל אותו כבן שלו.

מששמע פאריס את סיפור הולדתו,החליט לחזור לעיר מולדתו ולחפש את שורשיו האמיתיים. ואומנם הגיע לטרויה וזיהה עצמו לפני הוריו ואלה בהתעלמות מוחלטת מן הנבואה ,ביקשוהו לשוב לביתו ולהישאר בטרויה.

לימים שלח מלך טרויה את פאריס לעיר ספרטה – בענייני הממלכה. באותה העת שהה מנלאוס המלך הרחק מהעיר, אך פתח את ביתו בפני פאריס שפגש בהלנה היפה בנשים.אפרודיטה גרמה להלנה להתאהב בפאריס ממבט ראשון.

פאריס מצידו היה סבור שזכה בהלנה כשי מאפרודיטה,לאחר ששפט לטובתה במסגרת היופי בין האלות,וסירב להיפרד מהשי.

השניים מחליטים לנטוש את ספרטה  ולברוח לטרויה.

 

מלחמה הוכרזה ע"י  המלך אגממנון כנקמה על חטיפתה של הלנה היפה,אשת אחיומנלאוס,שעזבה את ביתה שבספרטה והלכה אחרי אהובה לטרויה.

מאהבה שהה בספרטה כאורח בית המלוכה.

חטאו היה גדול- מעבר לכך שנאף- הוא חטא ל"קשרי האכסניה",הכנסת האורחים- מוסד חברתי , פוליטי וכלכלי חשוב ביותר היוון הקדומה.