וורגינה - ממלכת מקדוניה שבה לתחיה
נתגלה פרסקו מדהים שציור בגמלון של המבנה והא מתאר בין השאר את אלכסנדר רוכב על סוסו במרכזה של הסצנה וכאן מתעוררת שאלה מדוע דווקא אלכסנדר מופיע במרכז הקבר של אביו ,יתכן שיש כאן כבר אמירה פוליטית המכוונת ליורש העתידי אחרי פיליפוס.

מאת:
ניסים חיימוב



 

וורגינה הייתה הבירה הראשונה של המקדונים.

הסיפור הארכיאולוגי:

במאה ה19 התגלו שרידים ראשונים של מבנה פולחני כלשהו שמאוחר יותר הסתבר שזהו מקום פולחן והעלאת קורבנות במהלך טכס הקבורה של אנשים חשובים ובדרגא הגבוהה ביותר מלכים מקדונים.

במקום התגלו שרידים חשובים מאוד המעידים על המעבר מין ערי המדינה הרבות לקיסרות הלניסטית (ומאוחר רומית) וכל זאת מוכח ע"י ממצאי סידרה של קברים מלכותיים.

דבר נוסף אנו למדים שבאותה תקופה הנשים של המלכים חייבים היו ללכת בעקבות הבעלים "לעולם הבא" והמשמעות הייתה התאבדות וקבורה לצד המלך.

השרידים החשובים שנתגלו באתר:

פסיפסים מהמאה ה 11.

ארמון מונומנטלי – מעוטר בשפע צבעים

סדרת קברים מלכותיים והחשובים שבהם 1.פיליפוס השני (אבי אלכסנדר הגדול) 2. אלכסנדר הרביעי בנו של אלכסנדר מוקדון.

מצבות של אנשים חשובי,לא מלכים המעוטרים בציורי פרסקו וגם בכתב היווני.

באחת מקופסאות הזהב התגלו עצמותיו של פיליפוס השני (באותה עת נהגו לשרוף את הגופות כך שהן התגלו בחלקם.

עדות מרשיעה: נמצאו מגיני רגליו של פיליפוס השני (הייתה לו רגל אחת קצרה).בעיטורים לקבר התגלה פיסול בו פוסל פיליפוס עוד בחייו ושם נראית בברור הצלקת בעינו (באחד הקרבות חדר חץ לעינו והוא אף התעוור בעין זו)

נמצאו החניתות המעוטרות זהב של פיליפוס השני (רק למלכים היו עיטורים מסוג זה)

נמצאו כלים שבהם השתמשו לרחיצת המת בתחילת הריטואל של הקבורה.

נמצאה חליפת מגן מלכותית הכוללת מגן מונומנטלי ששימש לטכסים בלבד. צריך לזכור שאורך החניתות היה 7 מטר ואילו המגינים בקוטר 1 מטר (עשויים מעור קשיח)

מבנה הקבר של פיליפוס:

המבנה תוכנן כמקדש יווני –עמודים דורים מעטרים את הכניסה ודלת שיי גדולה הוצבה בכניסה לקבר (הרעיון דומה לאבן הגולל שלנו כלומר דלת שלא ניתנת לפתיחה ואומנם החוקרים נכנסו לקבר מלמעלה מהגג.הבנייה נראת חפוזה משום שהמוות של פיליפוס היה בהפתעה (הוא נרצח ע"י מאהבו בעת חתונת ביתו של פיליפוס)

נתגלה פרסקו מדהים שציור בגמלון של המבנה והא מתאר בין השאר את אלכסנדר רוכב על סוסו במרכזה של הסצנה וכאן מתעוררת שאלה מדוע דווקא אלכסנדר מופיע במרכז הקבר של אביו ,יתכן שיש כאן כבר אמירה פוליטית המכוונת ליורש העתידי אחרי פיליפוס.

 

יתרון נוסף לאתר מדהים זה שהוא שהמוזיאון ממוקם בדיוק במקום האוטנטי שבו נמצאו הקברים וגם הגילויים החושפניים.אין ספק המקום משאיר רושם עז על המבקר בו.