החינוך בבורמה
עד בואם של הבריטים הי חינוך תיאולוגי שניתן על ידי הנזירים בשפה הפאלית. הבריטים הביאו את שיטת החינוך המערבית,בנו בתי ספר ,ייסדו את אוניברסיטת יאנגון (1920 ) במשך 80 שנות שילטונם אנשים קיבלו חינוך טוב מאוד,עם עזיבתם מערכת החינוך אחלה להיסדק. במיוחד בעת חילופי השלטון ב 1962 (סילוקו של אונו,עליית החונטה הצבאית).

מאת:
ניסים חיימוב



 

הבורמזים מוכשרים מאוד,עצוב הוא שרבים אינם לומדים בבית ספר.

עד בואם של הבריטים היה חינוך תיאולוגי שניתן על ידי הנזירים בשפה הפאלית. הבריטים הביאו את שיטת החינוך המערבית,בנו בתי ספר ,ייסדו את אוניברסיטת יאנגון (1920 ) במשך 80 שנות שילטונם אנשים קיבלו חינוך טוב מאוד,עם עזיבתם מערכת החינוך אחלה להיסדק. במיוחד בעת חילופי השלטון ב 1962 (סילוקו של אונו,עליית החונטה הצבאית).

מתחילה תקופה חדשה ובין היתר פוגעים באינטליגנציה.החינוך שניתן בשפה האנגלית  עבר לשפה הבורמזית.למרות שהחינוך בבית הספר העממי ניתן חינם,מערכת החינוך ירדה מאוד.אין פיקוח יסודי על המשתמטים מבתי הספר.גם המצב הכלכלי הקשה של המשפחות המצריך ידיים עובדות גורם לכך שילדים רבים נותנים שכם למאמץ המשפחתי על חשבון לימודיהם.

רוב בתי הספר פועלים בשתי משמרות של בוקר ושל אחה"צ.יש במיאנמר חוסר במורים אין גם מוסדות להכשרת מורים.סדר גודל של משכורת חודשית למורה כ 15 דולר לחודש.לא יוצרים מוטיבציה לא בקרב האוכלוסיה הלומדת ולא בקרב המורים.היות והלחץ לספק מורים למגזרים הכפריים גובר נשלחים מורים שלא עברו הכשרה מתאימה וגם רמת הידע שלהם מוטלת בספק.

התופעה של מאות ואלפי תלמידים ההופכים לפרחי נזירות מסיבות סוציו אקונומיות כדי לקבל חינוך הולם הולכת וגדלה ולרשויות ולשלטון לא איכפת.