מוזיקת הסון,בואנה ויסטה קלאב
בואנה ויסטה סוסיאל קלאב Buena vista social club בשנת 1996 נסע המוסיקאי ריי קודר לקובה לחפש לחנים מלודיים חדשים עם מבצעים כמה שיותר אוטנטיים מהשטח.הוא הצליח במאמצים מרובים לכנס כמה מוזיקאים ותיקים ולבסוף נולד אלבום מדהים וסרט המתעד את חיפושיו אחרי חברי הלהקה הדרך הארוכה בא עבר עד לקונצרטים המיוחדים אותם ביצעו חברי הלהקה בקובה ובארה"ב. אגב האלבום נחשב כיום כאחד החשובים והמוצלחים בעולם המוזיקה

מאת:
ניסים חיימוב



החל מהמאה ה16 התפתחה בקובה מוזיקת הסון.בארה"ב מוכרת מוזיקה זו כרומבה.סגנון המשלב מקצבים אפריקניים וספרדים עם מוזיקה קובנית מקומית.

הסון או בשמו המלא "סון מונטונו" (sonmontuno), סון הררי, הגיע מהחלק המזרחי של האי. הסון צמח ברכס הסיירה מאסטרה משילוב של חוואים ספרדיים אנדלוסיים עם עבדים שנמלטו מסנטייגו דה קובה הסמוכה. כמו פידל, צ'ה והמהפכה גם הסון ירד מרכס הסיירה מאסטרה, פשט על האי, וזה קיבל אותו בהכנעה ואהבה. הטרס (tres), אותה גיטרת מנדולינה בעלת שלושה מיתרים כפולים היא המאפיין של הסון ואותה מלווים כלי הקשה ונותני קצב שונים כמו הבונגוס (bongos), קלאבס (claves), והמרימבולה (marimbula) שתפנה את מקומה לקונטרה בס.

במשך השנים, אמנים שונים של הסון הוסיפו כלים, הכליאו סגנונות, שכללו והוסיפו את הפן האישי שלהם. TrioMatamoros, Arsenio Rodriguezשכונה "העיוור המופלא", ואולי גדול המוסיקאים הקובנים של כל הזמנים Benny More"הברברי". היום אי אפשר לדבר על מוסיקה קובנית ועל סון קובני מבלי להזכיר את האליל הנערץ Francisco Repiladoהמוכר לכולנו בכינויCompay Segundo  Repilado. הוא וחבריו הפנסיונרים ואיתם מוסיקת הסון הקסומה כולה, זכתה לתחייה מחודשת רק לאחר פתיחת קובה לעולם וההתעניינות הגוברת בסגנון הנשכח.

הקובנים מעדיפים היום את ה- “Timba” היא הסלסה הקובנית כמו גם סגנונות ראפ והיפ-הופ קובניים. הסלסה היא תוצר כלאיים של מוסיקת הסון שהיגרה לארה"ב, אימצה סגנונות נוספים והפכה ללהיט שכובש את העולם בגל לטיני סוער. בקובה שיכללו וגם הוסיפו את ה- "רואדה" ריקוד סלסה במעגלי זוגות וירטואוזים.

בכל עיר ברחבי האי יש בית מוסיקה (Casa de laMusica) אחד לפחות בו אפשר בכל ערב ליהנות מצלילי הסון, לשמוע טרובאדור (זמר רחוב) עז קול או לרקוד סלסה ורומבה. השפעות המוזיקה הזו ניכרות במוזיקה הברזילאית,הארגנטינית והמקסיקנית.

מבין המבצעים הרבים של מוזיקת הסון נזכיר עוד את: ריטה מונטנר Rrita montaner  בעלת הלהיט מוכר הבוטנים.סליה קרוז  Celia cruz, ארסינו רודריגז Arsenio rodrigez.

 

בואנה ויסטה סוסיאל קלאב Buena vista social club                                                  

בשנת 1996 נסע המוסיקאי ריי קודר לקובה לחפש לחנים מלודיים חדשים עם מבצעים כמה שיותר אוטנטיים מהשטח.הוא הצליח במאמצים מרובים לכנס כמה מוזיקאים ותיקים ולבסוף נולד אלבום מדהים וסרט המתעד את חיפושיו אחרי חברי הלהקה הדרך הארוכה בא עבר עד לקונצרטים המיוחדים אותם ביצעו חברי הלהקה בקובה ובארה"ב. אגב האלבום נחשב כיום כאחד החשובים והמוצלחים בעולם המוזיקה.

 

 

 

לסרטונים נוספים כנסו ל youtube.com

http://youtu.be/E0DEsiUGc9g

http://youtu.be/UXwLBS3yUkA