טיול לעין כרם
שכונת עין כרם, הנמצאת בפאתיה הדרום-מערביים של ירושלים, היתה כפר ערבי שננטש לאחר מלחמת השחרור. כיום היא אבן שואבת לתיירים ולנוצרים מכל העולם, שרואים בה את מקום לידתו של יוחנן המטביל, ולאמנים, שמוצאים בסמטאותיה הציוריות ובנופיה הקסומים את ההשראה לעבודותיהם. הבתים בשכונה הם בתי אבן עתיקים וביניהם פזורים מנזרים, כנסיות, צמחייה ותצפיות אל נופי הרי יהודה. והכול באווירה שלווה ושקטה

מאת:
ניסים חיימוב



 

טיול לעין כרם

בהדרכתו של ניסים חיימוב

 

הסיור מתקיים:

בסיור נתייחס בין השאר לשאלות המהותיות:

1.מדוע פנתה מרים לכוון עין כרם עת נודע לה הריונה?

2.מי היה יוחנן המטביל ומה הקשר שלו לישו?

3.מי הי הורדוס אנטיפס ומה הייתה גזרתו?

4.מהי שירת המגניפיקט ומדוע הפכה לאחת היצירות הקלאסיות המושמעות בעולם?

5.מדוע הפך זכריה אבי יוחנן (המטביל) לאילם ומתי חזרה אליו יכולת הדיבור?

6.המסדרים בעולם הנוצרי ומי היו הפרנציסקנים ומה הקשר שלהם לארץ ישראל?

 

הגעה ברכב: אם אתם מגיעים מכיוון תל-אביב, בכביש ירושלים-ת"א, עליכם לפנות ימינה במחלף הראל (כביש 3965) ולהמשיך מספר קילומטרים עד לכיכר. בכיכר פונים שמאלה (כביש 395). הכביש יורד עד צומת T שבה פונים שמאלה אל כביש 386 העובר דרך הכפר. ממשיכים בכביש לאורך רחוב עין כרם, עד שמגיעים למגרש חניה קטן שנמצא למעלה.


שכונת עין כרם, הנמצאת בפאתיה הדרום-מערביים של ירושלים, היתה כפר ערבי שננטש לאחר מלחמת השחרור. כיום היא אבן שואבת לתיירים ולנוצרים מכל העולם, שרואים בה את מקום לידתו של יוחנן המטביל, ולאמנים, שמוצאים בסמטאותיה הציוריות ובנופיה הקסומים את ההשראה לעבודותיהם. הבתים בשכונה הם בתי אבן עתיקים וביניהם פזורים מנזרים, כנסיות, צמחייה ותצפיות אל נופי הרי יהודה. והכול באווירה שלווה ושקטה .


את הסיור נתחיל ברגיעה בבית הירושלמי לרפואה משלימה. מהחניון יורדים בכביש הראשי (דרך עין כרם) ופונים ימינה בפנייה הראשונה, לרחוב דרך האחיות 2. המקום מציע מגוון רחב של טיפולים, בהם רפואה סינית, עוצמת הרכות, טיפולי שמנים ועוד. כאן תוכלו להצטייד במוצרים שונים לגוף ולנפש, ובהם מגוון רחב של חליטות תה לטיפול בבעיות בריאות שונות, שמן זית בוטיק מתוצרת "המסיק של עודד" ועוד.

נמשיך ברחוב דרך האחיות ונפנה ימינה עם הכביש. בבית מספר 8 נמצא ה"מפעל" הקטן של סימה אמסלם, שוקולטיירית מקסימה המכינה שוקולדים ופרלינים בעבודת יד ומוכרת את מוצריה בחנות שוקולד קטנה ואיכותית הנקראת "עין כרם המתוקה" ..


בסוף רחוב דרך האחיות נמצא מנזר האחיות ציון שהוקם בשנת 1861 ע"י אלפונס רטיסבון, יהודי מומר מצרפת, ושימש כבית יתומות. כיום מתגוררות במנזר נזירות המשתייכות למסדר "האחיות ציון", אותו ייסד רטיסבון עם אחיו תיאודור נבקר המנזר. במקום קיימת אכסניה שאליה מגיעים, בין השאר, סופרים וכותבים כדי ליהנות מהשקט ולקבל השראה מהאווירה ומהנוף


בהמשך רחוב האורן נמצא מימיננו חניון קטן המהווה נקודת תצפית מרהיבה על כנסיית הביקור (אליה נגיע בהמשך) ועל המתחם המרשים שמאחוריו - מתחם מנזר גורני - הנקרא גם "המוסקוביה". שם זה ניתן לו על שום צורת הבנייה שלו, המאפיינת את כנסיות מוסקבה. בהמשך הרחוב (האורן מספר 8) נמצאת כנסיית "יוחנן המטביל" היוונית-אורתודוקסית שנבנתה בשנת 1894.

כנסיות וסטודיו לעיצוב אריחים
נפנה אל כנסיית הביקור. העלייה מעט תלולה מעט , אך הנוף בדרך מרהיב והכנסייה יפה מאוד. זוהי כנסייה קתולית שקמה בשנת 1955.


נחזור באותה דרך שבה עלינו, נמשיך ברחוב המעיין ונחצה את הכביש. מימיננו נמצאות המסעדות "אנשים" ובית הקפה/מסעדה מלה בלה, שבה קירות אבן, תאורה נעימה ואווירה רומנטית להפליא. נמשיך לרחוב מבוא השער, ומצד ימין נמצא את חנות השוקולד המיוחדת "עין כרם המתוקה"


נמשיך ברחוב מבוא השער אל כנסיית יוחנן המטביל. זוהי כנסייה קתולית הנקראת גם "כנסיית יוחנן בהרים", המציינת, על פי המסורת, את מקום הולדתו של יוחנן המטביל.


נצא מהכנסייה ונפנה ימינה אל הנקודה האחרונה בסיור זה. בפניה הראשונה ימינה ניכנס בין הבתים ולאחר כמה צעדים נמצא משמאלנו את הסטודיו לעיצוב אריחים של רות חביליו. חביליו שואבת את השראתה מהשכונה, כך ניתן למצוא בציוריה מוטיבים של עצי רימון, קשתות, ציפורים בחלונות ועוד. עבודותיה של חביליו צבעוניות ומגוונות, ובהן תוכלו למצוא גם אמנות אפריקאית ואתנית, ציורי ילדים ועוד).

נחזור אל החניון ממנו יצאנו, וכעת אנו שבים אליו עמוסים בחוויות, שיכורים מהנופים ומהאווירה המיוחדת של השכונה. הערה: יתכן שינוי בסדר הביקורים בהתאם לאילוצים במקום.

 

משך הסיור כ 3 עד 4 שעות.

כמה זה עולה לנו? ..50 שקל למבוגר.

 

נא לאשר הגעה למייל : h-nissim@zahav.net.il או לטלפון : 0544761874

 

להתראות

ניסים